الرئيسية / منوعات / جوزي بيهديني ورد من حديقة المسجد حلال ولا حرام؟.. رد غريب من مبروك عطية

جوزي بيهديني ورد من حديقة المسجد حلال ولا حرام؟.. رد غريب من مبروك عطية

تلقى الشيخ مبروك عطية، سؤال من سيدة تقول فيه : “جوزي بيهديني ورد من حديقة المسجد، فهل هذا حلال ولا حرام؟”، وأجاب عليه من خلال مقطع فيديو نشره على قناته الرسمية، بموقع اليوتيوب.

وقال مبروك عطية، خلال الفيديو : “سؤال جديد وأنا أحب هذا النوع من الأسئلة، متسألتوش عمري كله، سؤال جديد نوفي، ولا أتسألت فيه دار الإفتاء، ولا أي برنامج ديني على حد علمي، أنا بفرح بالأسئلة الجديدة، وبفرح لما أوفق في الرد عنها، والسؤال الجديد ده جالي في آخر لايف طلعته.

وتابع: “شرط إهداء الزوجة أو غيرها وردة من حديقة المسجد، عدم الإفساد، يعني لو كانت وردة هتدوسها الأقدام وفي غيرها وهتطرح وردة مكانها، أو لو كانت أوشكت أنها تقع لا بأس، لو الراجل مش قادر يروح لمحل ورد يجيب بوكيه بـ30 جنيه، فياخد 4 وردات من الحديقة عادي”.

وأضاف: “مهي دي الخيبة يبقى بيصلي في الجامع ويخربه، خد بالك حديقة الجامع تابعة للجامع، ممكن أخذ وردة منها إذا كان هذا الأخذ لا يفسدها، وردة واقعة أو أوشكت تقع، أو لو كانت في غيرها، ولو هتيجي سيرة الجامع في حاجة حلوة في البيت”.

وأشار: “لو حد زرع شجرة خير بجانب المسجد عشان ياخد الثمر الناس المحتاجين ومن زرعها أوقفها على فقراء المسلمين فلا يجوز لغير الفقراء أن يأخذوا منها، فلازم نفرق بين الثمر على الشجر والورد، الورد شرطه عدم التخريب فقط”.

لمشاهدة الفيديو اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Don`t copy text!